Struktura plików strony internetowej

Niektórzy porównują strukturę strony internetowej do topografii układu scalonego. Układ taki jest do obejrzenia w jedną chwilę – gdy jest odkryty, niewielki i nierozbudowany. Podobnie jak niektóre strony – proste w konstrukcji i zminimalizowane pod kątem treści. Za to innych witryn bez linku do mapy strony nie jest łatwo w mig odczytać czy dotrzeć do właściwych treści. Mapa strony w rozbudowanej strukturze webowej: hierarchiczno-topograficznej jest niezbędnym więc elementem w jej budowie. Zresztą jest to element istotny także z punktu widzenia odnajdowania struktury strony przez narzędzia wyszukiwarek.

Należy właśnie pamiętać, że stronę webową, co wydaje się być oczywistym, zakłada się po to, aby internauta mógł do niej łatwo dotrzeć. Czyli dla projektanta oznacza to, że “wyszukiwalność” ma wpływ na konstrukcję jej adresu w pierwszej kolejności, jak i na składniki nawigacji (przyciski itp., sublinki – wewnętrzne) i oczywiście zawartość HTML (głównie, jeżeli idzie o dostępność dla wyszukiwarek). To tematyka dużego zagadnienia optymalizacji, związanego z pozycjonowaniem strony przez wyszukiwarki (SEO). Kilka lat temu tendencja konstruowania stron pod kątem SEO nie była tak rygorystycznie dominującą jak teraz, gdy stała się koniecznością, aby witryna miała miejsce w rankingach. Sposób ułożenia poszczególnych elementów treściowych/ obiektów układa się w swoisty dokument – drzewo obiektów witryny. Poza dowolnością kreacyjną pod tym względem funkcjonują wśród projektantów wystandaryzowane szablony układów witryn.

W każdym jednak istnieją nienaruszalne punkty organizacji strony i zakładania folderów w niej, którymi są: opis firmy – czyli w skrócie przedstawienie, czym zajmuje się ten, kto firmuje stronę. Następnie omówienie wykonywanych usług albo będących w dyspozycji produktów. Coraz częściej strony zawierają odnośniki do różnych własnych profili w mediach społecznych, które wspomagają aktywność w internecie. W folderze menu ma znaleźć się kategoria dotycząca ponadto informacji czy to rejestrowych, czy też prawnych. Dane kontaktowe to stały punkt w większości witryn. Folder może być także uzupełniony o formularz kontaktowy do wysłania informacji przez stronę – która trafi do skrzynki pocztowej osób związanych ze stroną. Poza nagłówkiem i tzw. stroną główną elementem powtarzalnym na stronach jest stopka. W której informacje niezwiązane z produktem, a z firmą, są uszczegółowione. Tam właściwe jest połączenie z treściami dostępnymi w podstawowym menu. Strona główna to podstawowy przekaz, informujący o założycielu strony i jego pracy. Tam znajdują się te istotne frazy dla opisu działań. Niemniej ważnym elementem obecnym na stronie jest blog. To zakładka, w której w sposób bardziej zwyczajny i bezpośredni nawiązuje się kontakt z odwiedzającymi stronę. Prowadzi się na nim w miarę możliwości najbardziej naturalny, zbliżony charakterem do rozmowy opis różnych sytuacji, związanych z profilem działania założyciela witryny.
Na pewno obecność podstawowych folderów – czy to w formie rozwijanego menu albo przez uszeregowane w poziomie zakładki przekłada się na zrozumienie odbiorcy. Podkreśla się, że łączenie prawidłowego poruszanie się po strukturze strony z doborem słownictwa i kluczowych fraz zwiększa zrozumienie, oglądalność.

Budowa strony i istnienie takich folderów, układanych zgodnie ze wzorem dotyczącym przeważającej liczby stron, dostępnych w przestrzeni internetu, daje swobodę w docieraniu do treści osobom z różnych miejsc. Podczas organizacji strony dużą wagę należy przyłożyć także do nazewnictwa folderów – czyli wyświetlanych etykiet. Mają one być nazywane według kluczowych fraz. Najlepiej takich opisowych, dających ukonkretnioną informację, a nie tylko ogólnikową.

Hierarchizacja treści do publikacji na stronie to podstawa projektowania strony. Jaki wygląd będzie miało drzewo obiektów na stronie i widoczne foldery dla użytkownika, ma wynikać z logiki przekazu. Na pewno strona internetowa jest formą przekazu, czy komunikacji. Porównując strukturę witryny do drzewa iglastego, stwarzałoby się przez taką organizację trudność użytkownikowi. Dostęp do folderów treści wiąże się ze zmniejszaniem liczby kliknięć na stronie, aby dotrzeć do konkretnej informacji.
Dobre zaprojektowanie folderów w przestrzeni strony da większą oglądalność. Poruszanie się między elementami graficznymi, tekstowymi i funkcjonalnymi: jak na przykład wyszukiwanie, logowanie, część użytkownika są bazą do zbudowania użytecznej architektury witryny.

E-commerce to branża, która zwycięża pod względem przychodów w ostatnim czasie. Kluczowa jest dla niej skuteczna nawigacja na witrynie i przejrzystość ułożenia folderów. Cała struktura stron należących do firm tego rodzaju opiera się na dwóch podstawowych elementach: prezentacji produktów i na panelu indywidualnej obsługi użytkownika. Integralną częścią częścią zazwyczaj bywa koszyk. To narzędzie do zaznaczania wybranych produktów. W przypadku osób zalogowanych etap przejścia do sfinalizowania zakupu. To ta druga opcja w strukturze strony – magazyn pamięci dla indywidualnego konta. Sklep ze sprzętem gospodarstwa domowego stawia na praktyczny minimalizm w zakupach przez internet. Mobilna wersja Euro.com.pl składa się zaledwie z kilku zakładek głównych.

Legalne kasyna online zgodnie z najnowszymi prawnymi uzgodnieniami są powiązane z przynależnością terytorialną witryny internetowej. Czyli jednym słowem – w Polsce można grać wyłącznie przez strony zarejestrowane tutaj i pod warunkiem posiadania obywatelstwa polskiego. Odpowiedzialność wynikająca ze specyfiki tego rodzaju rozrywki jest zapewne kluczem do wytworzenia takich uwarunkowań. W kasynie online – gdzie podstawową rolę odgrywa monopol państwa – przejrzystość struktury strony ma duże znaczenie. Bycie jedyną właściwie propozycją na terenie kraju do czegoś zobowiązuje. Poza wersją demo dla wszystkich gier do przejścia jest cały system rejestracji użytkownika. Oddzielny panel przeznaczony do zarejestrowania internauty jest skonstruowany jako kilkustopniowy formularz internetowy, wymagający wpisania danych imiennych, indywidualnych parametrów, obsługi zgód. Autoryzacja konta odbywa się również za pomocą wprowadzenia elektronicznego dokumentu. Pozwoli to na wykreowanie osobistego konta do logowania na tej stronie. Etap ten jest wymagany do korzystania w pełni z internetowej infrastruktury gier. Wydzielone miejsce w niej ma gra live. To opcja nowa, która jest oparta na bezpośredniej transmisji i udziale użytkownika w kontakcie z realnym zespołem obsługi dzięki chatowi live. Ta interaktywna w zupełności wirtualna wersja gry jest wbudowana w strukturę strony.

W sprawie zakupów stronami ułatwiającymi ich robienie mają być internetowe porównywarki cen. Strona internetowa Ceneo stała się potężnym portalem. Dlatego też budowa witryny jest złożona. Pierwsze miejsce zajmuje grafika z dużą liczbą zdjęć różnych promowanych produktów. W zasadzie nawigacja użytkownika odbywa się między tymi zdjęciami. Struktura folderów jest zarówno pozioma, jak i pionowa. W tej ostatniej znajduje się menu główne z danymi kontaktowymi, logowaniem, ofertą. Struktura pozioma w kilku szeregach daje szansę na poruszanie się wśród produktów według: kategorii tematycznych, popularnych marek, reklam i tym podobne. Na górze strony znajduje się opcja wyszukiwania. Stopką na stronie są dane szczegółowe firmy.